Fjäska..

igår bakade jag en kladdkaka,då min Sambo ÄLSKAR sötsaker,kött och feta såser.för att fjäska till det lite och kanska få en slant extra med mej i helgen då jag åker iväg med tjejerna på en tripp..



 Fördelen med det här kladdkaksreceptet är att du rör ihop alla ingredienserna i en kastrull. Du behöver ingen elvisp och sparar disk. Ytan på den här kakan blir fast , möjligen lite glansig och ljusare än kakans mitt. Kakan ska bli härligt kladdig inuti.
  • 100 gram smör (riktigt 80 % smör rek.)
  • 2,5 dl strösocker
  • 2 ägg
  • 1,5 dl vetemjöl
  • 3 msk kakao
  • 1-2 tsk vaniljsocker (jag tycker 1,5 tsk blir lagom)
  • Smör och veteströ (till formen)
  • Florsocker till garnering (valfritt)

Så gör du kladdkakan

  1. Sätt ugnen på 175 grader.
  2. Smält smöret i en kastrull. 1,5-2 liters kastrull är lagom.
  3. Tag kastrullen från plattan.
  4. Använd en vanlig matsked och rör ner först socker och sedan ägg. Blanda väl, men rör inte mer än nödvändigt.
  5. Blanda ner övriga ingredienser, d.v.s. mjöl, kakao och vaniljsocker.
  6. Smörj och bröa en form, ca 24 cm i diameter. Häll ner smeten i formen.
  7. Grädda ca 20 minuter, mitt i ugnen i 175 grader. Vill du ha kakan extra kladdig prova att minska tiden till 18 minuter. Själv bakar jag denna 16 minuter i en form på 26 cm. Ju större form, desto lägre kaka blir det och ju kortare tid bör man grädda.

Jag vispade lite lakosfri grädde till och lite varma hallon..

Lagade mat och gjode ren ugen och tvättade var gårdagskvällens nöje..Fast jag gillar och tvätta,man ser att det blir rent och det doftar gott..

Imorse när man tittade ut,svimmade jag av och vill nog inte finnas i Sverige idag..vart är våren?Får man se lite sol innan man börja jobba mån tro??



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

sassabrassan

Mamma till Joel Hilma och tvillingarna Esther och Algot.Gift med världens bästa man.

RSS 2.0